HTML

Kultur Kritika

Színház, múzeum egy amatőr szubjektív szemüvegén keresztül

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Rómeó és Júlia, a modern rémálom

2008.08.17. 17:25 Nagy Levin

Darab: Gounod-Shakespeare: Rómeó és Júlia

Dátum: 2008. augusztus 15.

Helyszín: margitszigeti szabadtéri színpad

Pár órával a kezdés előtt kaptam, két ajándékjegyet a fent említett darabra. Így nem is igazán tudtam mire számítsak. Bevallom először azt hittem, a musicalt fogom megnézni. A helyszínen derült ki, hogy ez opera lesz. (szerintem sokakat ért még hasonló meglepetés) Nem bántam, mert a Rómeó és Júlia 24 opera feldolgozása közül Gounod-é a leghíresebb. A helyszín a margitszigeti szabadtéri színpad volt, a víztorony mellett. Bár estére jégesőt is jósoltak, sikerült megúszni pár erősebb széllökéssel.

A darab egy szöveg felolvasásával indult, mely a darab újszerűségét hangsúlyozta. Ennek egyetlen szépséghibája csupán az volt, hogy az illető hölgynek nem volt erőssége a felolvasó művészet (a 6os villamoson is érdekesebben mondják be, hogy kapaszkodjunk), ami azért meglepő, hiszen színházban voltunk. Emelett külön kiemelt egy autó szalont is, mely a darabban (amúgy teljesen funkciótlanul) használt Alfa Romeo-kat szolgáltatta. Moziban már megszoktam, hogy a fő műsorszámot reklám előzi meg, úgy látszik a színhában is meg kell...

A szervezés nagyon rosszul sikerült, 15 perc késéssel indult a darab. Ezután még legalább 10 pecen keresztül száligóztak be az emberek. Megjelent egy úr is, akit reflektorral világítottak meg. Gondoltam végre megzaboláznak egy renitens vendéget, de kiderült, hogy csak a narrátor jött be.

A darab szerette volna egyszerre megszólítani minden érzékszervünk és ötvözni a prózát, operát és táncművészetet. Ezek az elmek (később részletezendő minőségben) tényleg megvoltak, de csak egymás mellett és nem együtt léteztek. A zenét és a történetet néha teljesen megszakították  -a rendező szándéka szerint vélhetőleg tánc kategóriájába sorolt- mozdulatsorokkal. Többször is azt hittem, hogy a kedves táncosok kollektív epilepsziás rohamot kaptak. Nem elég, hogy ez nem tánc volt, hanem valami bárgyú, modern erőlködés, de még hosszú is volt és közben az (amúgy nagyon dallamos) zenét sem élvezhettük.

A színpad tekintélyes részét egy piros kiszuperált minibusz töltötte ki. A megmaradt szabad hely kitöltéséről a már fent említett  3 Alfa Romeo gondoskodott. Azonkívül, hogy a szereplők ezzel gördültek be a darab elején a színpadra semmi funkciójuk nem volt. Amikor azonban mindenki a színpadon volt, annyira elfoglalták a helyett, hogy a szereplők egy népszerű diszkóban érezhették magukat. Nehezen hiszem el, hogy ezt próbán nem vették észre. De úgy látszik a díszletet is feláldoztuk a reklám oltárán. Hogy miért volt szükség ennyi szinészre (a közel 40 fős tömeg az első felvonás alatt olyan háromszor jött be elénekelni egy-egy 2 perces számot) az számomra külön is kérdéses. Na, de a mai magyar színházak többsége nem arról híres, hogy ésszerűen gazdálkodna a rendelkezésére álló erőforrásokkal. A kiszuperált minibusz szolgált az erkélyjelenet színhelyéül is. Nagyon sajnáltam szegény művészeket, hogy a minden színész álmaként ismert jelenetre ilyen helyen kerül sor.

Ahogy a díszlet, úgy a jelmezek is nélkülöztek minden koncepciót. A modern Alfa Romeo-bol kiszálló színészek már középkori ruhában voltak. De pár színész napjaink ruhájában feszített a színpadon. Ez különösen a középkori ruhában lévő Júlia és a fehér nadrágot és csíkos inget viselő Rómeó esetében volt zavaró.

Valamiért minden cselekményre a színpad bal oldalán történt (én a jobb oldalon ültem). Egyedül Tybalt halála történt a jobb oldalon, de azt az útban lévő hangszórótól nem láttam.

A főszereplőkből nekem teljesen hiányzott az az átütő szerelem, amit egymás iránt kellett volna érezniük. És általában is hányoztak az érzelmek az egyes színészek játékából, ami erősen csökkentette, hogy azonosulni tudjak a darabbal. A Júliát alakító Hajnóczy Júlia (aki korábban még dalversenyeket is nyert) által énekelt dalok szövegét egyáltalán nem lehetett érteni. Azért voltak üdítő kivételek is. A Mercutio-t alakító Kaszás Gergőről el tudtam volna képzelni, hogy a darab után tényleg összeverekszik a Tybaltot alakító Kolovratnik Krisztiánnal. De a Benvolio-t alakító Görög László is nagyon hitelesen játszotta a részeget. Itt jegyezném meg, hogy teljesen felesleges volt Rómeót betablettázni a buli előtt...

A zenekarról csak jót tudok írni. (végre már valamiről) A Budapesti Filharmóniai Társaság zenekarát Szabó Sípos Máté vezényelte és hozta azt a magas színvonalat, amire tőlük számítottunk.

A második félidőről már nem tudok mit írni, mivel az első felvonás után a kezünk helyett a lábunkkal fejeztük ki a véleményünket a nézőtér egy jelentős részével együtt...

A rendező Csizmadia Tibor szeretett volna valami különlegeset és újszerűt alkotni. Nem sikerült. A modern és újszerű nem egyenlő az öncélú és minden bevált dolgot felrugóval. A közönség csak egy rántotthúsra tért be, erre egy kaviáros töltött palacsintát kapott borsos vanília öntettel és azt is odaégetve. Egy jótanács: a színház a nézőknek és nem a rendezőknek készül!

3 komment

Címkék: opera margitsziget színház modern öncélú lábbalszavaz

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr14620018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

musicus2 · http://musicus2 2008.08.30. 19:14:14

Ha egy kritikus nem képes végigülni az általa kritizálandó előadást, ne írjon kritikát! Pláne, ha ajándék jegyet kap. Ez elemi etikai szabály, tessék hivatalból végigszenvedni az előadást!
Kár, hogy a Nagy Levin megunta, és elment. A második rész ugyanis klasszissal jobb volt az elsőnél. Véleményem szerint a táncot itt sokkal jobban sikerült szervesíteni az előadásba, mint az első részben, ahol a táncosok jelenléte sokszor zavaróan hatott.
Itt bontakozhatott ki az operista címszereplők hangi kvalitása is. Az első részben elfogódott Hajnóczy (cz-vel!) Júlia-Juliette magára talált, és drámai hősnővé emelkedett. A Brüsszeli elsődíjas (ez a zenében kb. olimpiai arannyal ér fel), mindvégig kifogástalan Brickner Szabolcs (kérem ezt a nevet megjegyezni!) képességeit is itt tudta igazán megcsillogtatni Rómeóként. A nagyjelenet feledhetetlen volt, ezt a körülöttem felhangzó sóhajok és szipogások is tanúsították.
Kár, hogy ez az előadás egy marketingötlet prédájává válhatott. Mert itt, bizony, közönségvadászatról volt szó. Az operának, a balettnek és a színházi előadásoknak egyaránt meg van a maga törzsközönságe. Ha a három célközönséget egyszerre be lehet húzni egy előadásra, akkor ez már biznic lehet... Ehhez jön még a "kiváló" sponzorfogó écesz az autókufár bétajúlia modelljeire kihegyezve... (a legközelebbi zeneakadémiai Liszt esten remélem, nem lesznek liszteszsákok a zongorán, a főmalom termékeinek kiválóságát hirdetendő)...
Pedig ennek az előadásnak a szereplőivel egy rendkívüli minőségű operaelőadást, egy igen jó balettet és egy kiváló szinielőadást lehetett volna tartani, de csak külön-külön. Így együtt egy hatásos, de egyenetlen és nagyon vitatható produkció született, ahol a három műfaj néha erősítette, gyakrabban kioltotta egymás hatását. Ennek az oka, véleményem szerint, nem rendezői hiba, hanem a fenti koncepcióbeli megalkuvás volt.
Az előadásról egyébként nem mentek el sokan, ahol én ültem, legalábbis, nem láttam senkit sem távozni a szünetben. Az előadásnak szép sikere volt (az ilyesmit a XIX. század vége óta mintha nem lenne szokás a kritikákban leírni, pedig a közönség véleménye a mérvadó végeredményben).
A túlnyomó többség, aki ott maradt, szép emlékekkel mehetett haza.

Nagy Levin 2008.09.01. 17:07:54

Szeretném tisztázni, hogy az ajándékjegyet egy barátomtól kaptam, aki nem tudott elmenni a darabra és nem a társulattól. (sajnos egyenlőre még ennyire nem ismerik el kritikusi munkásságom:) )

A lábbal való véleménnyílvánítást nem tartom szentségtörésnek. Ahogy a rossz ízű ételt sem esszük meg az étteremben, úgy a rossz színdarabot sem kell végignéznünk. (régebbi korokban sokkal kegyetlenebb módjai is voltak a nézői véleménynyilvánításnak) Talán profi kritikusoktól elvárható, hogy maradjanak, azonban, mint blogomban jeleztem is amatőrként, saját szubjektív szemüvegemen keresztül kívánom bemutatni, amit láttam.

musicus2 · http://musicus2 2008.10.16. 03:59:38

OK, nem kell a rendezőt megkergetni, pláne inzultálni, vagy az autókat összetörni (bár talán nem ártott volna)... Persze, hogy nem kell végig ott lenni, de ezúttal (ez lehet, hogy ez a ritkábbik eset) jobban jártak, akik ott maradtak. Én a tenor miatt maradtam, mert láttam a videóit a brüsszeli verseny honlapján (lehet hogy még rajta van, lehet hogy már levették), ahol első díjat nyert kiváló produkcióval. A minőség jelen volt ennek az előadásnak a második részében is, hiszen az első rész csupán expozíció volt ebben a "koncepcióban".
süti beállítások módosítása